Hoe online werken werkt

computerArtikel
7 min.

De afgelopen jaren heeft ‘thuiswerk’ meer en meer ruimte veroverd binnen de gehelearbeidsmarkt. Werkgevers en werknemers ontdekten de voordelen van deze flexibele manier vanwerken, maar leerden ook de nadelen kennen. Zeker wanneer je woonruimte een therapieruimtewordt, is het een uitdaging om een gezond onderscheid tussen ‘thuis’ en ‘werk’ te creëren.

Factoren die de balans tussen werk en privé bepalen worden door Williams (2000) verdeeld in drie verschillende gebieden: ‘Persoonlijke tijd en ruimte’, ‘Zorgtijd en ruimte’ en ‘Werktijd en ruimte’. Hij argumenteert dat een goed onderscheid tussen deze gebieden de ervaring van thuiswerken succesvoller maakt. Hieronder volgen per gebied enkele tips over hoe je daar precies mee aan de slag kan en het online werken gezond kan houden.

Persoonlijke tijd

Planning
Maak een werkplanning waarin tijd is opgenomen voor ontspanningpauzes, een koffie of een tijdschrift.

Routine
Houd in deze planning rekening met het fysiek afbakenen van werken privé. Creëer een routine waarin je je klaarmaakt voor je werk, en waarin je je werk afsluit. ‘Loop’ bijvoorbeeld naar je werk en naar huis toe door een blokje om te doen, zet je werkplek klaar en ruim hem ook weer op.

Sociaal
Nu je minder kleine praatjes tussendoor hebt met collega’s, kan het thuiswerken wat eenzaam worden. Zorg ervoor dat wat je mist, vervangen wordt door kwali-tijd met de mensen in je omgeving.

Beweging & buitenlucht
Doordat je geen reistijd meer hebt, en alles in omgeving van je huis gebeurt, is de kans groot dat je minder buiten komt en beweegt. Juist deze factoren zijn belangrijk om je goed te voelen. Zorg er dus voor dat je genoeg opstaat, stretcht, en dat je ook op deze dagen buiten komt en beweegt.

Zorgtijd

Het thuiswerken resulteert in de mogelijkheid om je werk te combineren met de zorg voor anderen en het huishouden. Het is makkelijker om tussen de sessies door even een wasje aan te zetten, de afwas te doen of je kind snel naar voetbal te brengen. Hoewel het mixen tussendoor voordelen biedt, is het toch belangrijk daar grenzen aan te stellen. Switchen tussen taken kost tijd en energie en vermindert je focus. Mogelijk voel je je meer onrustig bij je(zorg)taken en ga je buiten de werkuren juist weer aan de slag.

Inplannen
Plan huishoudelijke / zorgtaken voor zo ver mogelijk in. Zo heb je ook de volledige aandacht voor wat je aan het doen bent en krijg je het volle rendement op elke zorg- of werk gerelateerde taak.

Werktijd

Inrichting
Richt een prettige, opgeruimde werkplek in, ook als je geen aparte werkkamer hebt: zet de tafel anders of pak een andere stoel. Zo ga je deze plek met werk associëren en kan je hem na werk weer ombouwen naar je de ruimte die je associeert met ontspanning. Leg afleidende spullen (die aan taken doen denken) uit het zicht.

Huisgenoten
Maak afspraken met je familie / huisgenoten om irritaties te voorkomen. Wanneer ben je aan het werk, en wanneer heb je tijd voor privézaken?

Collega’s
Contact met collega’s is een belangrijk aspect van werkgeluk. Zet digitale middelen in om dit contact te onderhouden: plan regelmatig (vaste) momenten in om elkaar een beetje bij te praten. Zo houd je elkaar in de gaten en kan je makkelijker hulpbieden, of vragen wanneer nodig.

Werktijden
Wanneer stop je eigenlijk als je kantoor altijd open is? Zorg ervoor dat je een duidelijke lijst hebt met de afspraken, bijbehorende administratieve taken en andere zaken die je die dag zou willen doen. Wanneer je de lijst hebt afgestreept is dit een duidelijk signaal naar jezelf dat je klaar bent. Probeer dit ook te relateren aan werktijden. Buiten deze tijden is het verstandig om je werk ook echt te laten liggen (mail niet openen, taakjes tussendoor laten liggen etc.).

Deze tips altijd bij de hand hebben?

Klik dan op de afbeelding(en) met je rechtermuisknop. Sla de afbeelding op en print eventueel uit.

Literatuur

  • Crosbie, T. & Moore, J. (2004). Work-Life Balance and Working form Home.Social Policy & Society, 3, (3), 223 – 233.
  • Hope, J. (2020). Working from Home? Follow these Tips for Successful RemoteWork. The Successful Registrar, 20, (3), 9 – 9.
  • Oakman, J., Kinsman, N., Stuckey, R., Graham, M. & Weale, V. (2020). A rapidReview of Mental and Physical Health Effects of Working at Home: How do WeOptimise Health? BMC Public Health, 20 (1825).

Websites

  • Gezond leven
  • Jobat

Bekijk ook

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen?

Meld je aan en ontvang de nieuwsbrief zodra er weer nieuwe content beschikbaar is.